Pályáztunk és nyertünk!
Észak-Magyarországi Operatív Program - ÉMOP-3.1.3/A-2009- 0069 sz. pályázat
Kisléptékű településfejlesztési vidékfejlesztési program kiegészítésére az LHH és nem LHH Kistérségekben
Karancskeszi Nyárfa, Kiskút, Forrás, és Sági út valamint Bányász köz felújítása
Kőzreműködő szervezet:
Észak- Magyarországi Fejlesztési Ügynökség 3125 Miskolc, Széchenyi út 107.
web: http://www.norda.hu, http://www.nfu.hu
Elhelyezkedés, megközelíthetőség, a település története
- Terület: 3169 ha
- Lakosok száma : 1990 fő,
- Lakások száma : 811.
- GPS koordináták : 48.16250, 19.70133
- EOV koordináták : 698648, 313428
- Polgármesteri Hivatal címe : 3183 Karancskeszi, Fő út 69.
Karancskeszi község az Észak-Magyarországi régióban található Nógrád megye északi területén Közel a szlovák határhoz, a 720 méter magas Karancs-hegy lábánál, a Dobroda-patak völgyében terül el a település. Közúton Salgótarján felől közelíthető meg, vasúti összeköttetés nincs.
A település fejlődésében igen nagy szerepet játszott a kőszén bányászata, mely korán, 1923-ban megindult. A Jenő-akna 1945-ig üzemelt a salgótarjáni Kőszénbánya Részvénytársaságon belül, majd államosították, 1950-ben pedig beszüntették a bányaművelést. A karancskeszi emberek egy része a környék bányáiban dolgozott, mások a közeli megyeszékhely, Salgótarján üzemeiben (acél-, tűzhely-, üveggyárában) találtak munkát. A falu másik része ma is földművelésből él. Többen foglalkoznak akácfa-feldolgozással, méhészettel, állattartással.
A település fejlődése, népességmegtartó képessége a lakók közérzetétől függ, ami a helyi adottságok kihasználásától, a lehetőségek minél szélesebb körű használatát teszi szükségessé. A település fejlődése során a legjobb helyzeti energiákat kihasználva alakult az utcarend, így a helyi közúthálózat is. A település elérhetőségének kulcskérdése a közigazgatási területre vezető állami közút állapota, azonban a település szolgáltatásai, egyes településrészek fejlődése a belterületi infrastruktúra, kiemelten a közúti infrastruktúra függvénye. Napjainkban a növekvő motorizáció hatására az egyik legnagyobb kérdés a közúti infrastruktúra állapota, a megközelíthetőség. A település fekvése az ipar fejlődése, a kereskedelem megtelepedése szempontjából kedvezőtlen, az egészséges vidéki környezet, a csend, Salgótarján mint megyeszékhely és az általa elérhető szolgáltatások közelsége teszik vonzóvá a települést.
A település fejlesztéséről igazán akkor lehet beszélni, ha megvannak hozzá az adottságok, eszközök. Így a közúthálózat infrastruktúrájának felújítása a település adottságainak javítását szolgálja, ugyanakkor klasszikus értelemben nem vehető a településfejlesztés szempontjai közé, mivel az olyan alapadottság, mely nélkül a település igen gyorsan elnéptelenedik, negatív folyamatok indulnak meg rajta. A felújított úthálózat viszont a település fejlődéséhez vezet, mely a településrészek jobb adottságai után a gazdasági fejlődéshez teremtik meg a feltételeket a jobb elérhetőség, a rendezett településkép hatására. A településrész népességmegtartó ereje fokozódik, kedvező folyamatok indulnak meg, mert felértékelődés történik. A felújított burkolaton a közlekedés biztonságossá válik, a lakosság számára kedvező. A környezeti kockázatok csökkennek, mivel a kátyúk kerülgetése nem vonja el a figyelmet, csökkennek a káros kibocsátások. Anyagi és nem anyagi káros balesetek megelőzése válik lehetővé. A felújítás során a legmodernebb technológiák kerülnek beépítésre, melyek a környezetet nem terhelik feleslegesen.
A település népességmegőrző ereje fokozódik a településkép rendezettebb lesz. A környezetterhelés csökken, a káros zaj- és rezgéskibocsátások mérséklődnek. A közlekedés biztonságossá válik, a településrészek értéke növekedik, a gazdasági fejlődés a megfelelő menedzsment mellett fejlődik.
Karancskeszi község önkormányzati közúthálózata erősen differenciált minőségileg. A közúthálózat meghatározza a településképet, a helyi lakosság identitását befolyásolja kedvezően vagy hátrányosan, mivel hatással van a közlekedésre függetlenül annak eszközétől. Jelen pályázat keretében felújítani kívánt utcák a település legrosszabb állapotban lévő útjai, ahol a közlekedés nem biztonságos, számos kátyú, gödör található. Ez megnehezíti a gépjárművel való közlekedést, de a kerékpárosok és gyalogosok számára is problémát jelent. A településrészi elérhetőség rosszabb adottságokkal rendelkezik e téren, tehát hátrányos helyzetbe kerülnek az itt lakók, a település érintett utcáinak értéke így nem olyan kedvező, mint a jó utakkal rendelkezőké. Az esélyegyenlőség így településen belül sérül. A felújítás során rendezett utak állapota a település egészét véve kedvezővé válik, s a szolgáltatások egyformán adottak lesznek. Az érintett utak által a közszolgáltatások jobban elérhetővé válnak, többek között kiemelt hangsúlyt kap a temető jobb elérhetősége is. A település népességmegtartó ereje növekedik, a gazdasági fejlődés esélye fokozódik. Az érintett utcák közül több mezőgazdasági bekötőútként is funkcionál, ami a település gazdaságát meghatározza, illetve a településen élőknek lehetőséget ad a megélhetésre. Két utca elkerülő útként működik a nagyforgalmú utcákon lévő akadályok esetén, ezért is nagyon fontos a felújításuk.
A meglévő önkormányzati tulajdonú úthálózat vonatkozásában erős differenciáltság mutatkozik, mely kihat a településrészek közötti fejlettségbeli különbségekre. A rosszabb közúthálózattal rendelkező utcák elérhetősége jelentősen csökken, ami az elértéktelenődéshez vezet, hosszú távon a településrész leromlásához, elnéptelenedéséhez, illetve egyéb, negatív folyamatokat idéz elő. Ilyen kis településen is beszélhetünk a rossz állapotban lévő településrészek vonatkozásában slum-ösödéről, melyet a település vezetése el kíván kerülni. Az érintett öt településrész- utca a település lakosságának 10%-át érinti közvetlen lakókörnyezete által, de a gyűjtő-utak és közszolgáltatásokhoz való hozzáférés miatt a teljes lakosságot érinti. A felújítással érintett utcák útjainak állapota igen rossz, töredezett aszfaltszőnyeg borítja, ami balesetveszélyes, környezetkárosító és nem esztétikus. Száraz időben is jelentős veszélyt jelent a közlekedőkre, de esős időben különösen veszélyes. A település lakossága számára a közúthálózat minősége nagyon fontos, nem csak a gépjárművel közlekedők számára, hanem a kerékpárosok és gyalogosoknak is. A településen a magyarországi demográfiai adottságokkal korreláló összetételű a népesség, tehát az idősek nagyszámban vannak jelen. Az ő számukra különös veszélyt jelent a kátyús burkolat, mivel a látásuk már nem jó, könnyen történnek balesetek közvetlenül, illetve a gépjárművezetők figyelmét elvonják az úthibák, a balesetveszélyes helyezetek gyakrabban lépnek fel. A gyerekek vonatkozásában is nagyon fontos, hogy ne vonja el a vezetők figyelmét a rossz útburkolat. A település népességmegtartó ereje gyengül a közúthálózat rossz minősége miatt, a gazdasági fejlődést hátrányosan befolyásolja.
A célcsoportok között elsősorban az érintett utcák lakosságát kell említeni, ami a teljes lakosságnak több mint 10%-a. Ők minden nap rendszeresen és többször veszik igénybe az érintett utakat. Második célcsoport a település teljes lakossága, mivel nem rendszeresen, de igénybe veszik az utcákat. Az utcákban található szolgáltatások miatt az igénybevétel jelentős. A település időskorú és gyermekes családjai külön célcsoport, akik számára a biztonságos közlekedés lehetőségét meg kell teremteni. A mozgásukban korlátozottak számára a biztonságos közlekedést elősegítik a jó burkolatok, mivel a kisebb egyenetlenségeket nehezen kerülik ki, a látásukban korlátozottak nem veszik észre, ez balesetekhez vezethet. További célcsoport a munkahelyüket, külterületi ingatlanokat megközelítő népesség, mely az utcákon keresztül jut el, illetve a tehermentesítőként is használt utcák vonatkozásában a forgalom, mely esetleges akadályoztatás esetén az érintett utak igénybevételével képes módosult útvonalat igénybe venni.
A felújított utak az érintett utcákban lakók számára azonos elérhetőséget biztosítanak, mint a település más utcáin lakóké, így az esélyegyenlőség javul. A közlekedés biztonságosabbá válik, a települési kép javul, ami a település népességmegtartó erejét fokozza. Az utcákban található funkciók elérhetősége javul, ezáltal az utcahálózatban elfoglalt helye kedvezőbb lesz. A jobb adottságok hatására a gazdasági adottságok is javulnak, ami a fejlődőképességet kedvezően befolyásolja.
Az önkormányzati tulajdonban álló utakkal kapcsolatban a fenntarthatóság forrásai központilag biztosítottak. Karancskeszi Község Önkormányzata tagja a Nógrád Megyei Önkormányzatok Közútkezelő Nonprofit Kft-nek, mely a fenntartásról, üzemeltetésről gondoskodik, az önkormányzat kötelező feladatait részben átvállalja. A fenntartás, üzemeltetés kiegészítésére, a környezet fenntartására a helyi közmunkaprogram keretében is lehetőség nyílik. A fenntartás kötelező feladat, így hosszútávon biztosított.
A megvalósuló beruházás a legmodernebb, költséghatékony és időálló technológiával, anyagokkal kerül kialakításra, melyre a kivitelező kötelező garanciát is vállal. A fenntartási időszakban az út állaga a közlekedéshez szükséges kritériumot teljesíteni fogja. Az út üzemeltetése során fellépő kiadások között a téli útkarbantartás az egyik legnagyobb kiadás.
A fenntartási munkákra a Dobroda- és Ménes-völgyi Mikrotérség Önkormányzatainak Térség-felzárkóztatási és -fejlesztési Egyesületével kötött szerződés alapján a felmerülő feladatok elvégzése szakértői háttér biztosításával megoldott.